APC 2012 - Malaysia Tambah Pingat Lagi

on Tuesday, February 7, 2012

Pingat-Perak-Basikal


Tahniah sekali lagi SDM ucapkan kepada skuad basikal negara yang telah berjaya mendapatkan pingat perak untuk negara. Biar apa warna sekalipun, SDB rasa ianya tetap satu penghormatan dan kejayaan yang bermakna dari mereka yang telah berusaha dengan gigih.Terima kasih diucapkan sekali lagi.
MALAYSIA menambah sebutir lagi kilauan perak pada hari terakhir Kejohanan Lumba Basikal Para Asia 2012 (APC 2012) di Putrajaya semalam.
Impian kombinasi Mohd. Khairul Hazwan Wahab dan Khairul Naim Azhar yang jelas begitu berazam untuk mengucup pingat emas ternyata tidak kesampaian apabila mereka sekali lagi terpaksa berpuas hati dengan kilauan perak.
Kelmarin, mereka dikecewakan dalam acara lebuh raya Kelas B Elit Lelaki dan kali ini menerusi acara ujian masa Kelas B Elit Lelaki.
Pasangan Malaysia itu hanya mampu merakam masa 28 minit 5.611 saat untuk menyambar kilauan perak.
Sama seperti ulangan skrip kelmarin, pingat gangsa diraih oleh pelumba Malaysia - Mohd. Yusaini Yusop dan Mohd. Nur Syafiq Suhaimy yang keciciran 1:56s daripada rakaman masa pemenang pingat emas acara tersebut.
Kekentalan kombinasi pelumba Korea Selatan, Kim Jong Giu dan Kong Minwoo menyaksikan mereka merangkul pingat emas peribadi kedua apabila berjaya mencatat perbezaan masa 1:43s berbanding kayuhan pelumba tuan rumah.
Kilauan pingat perak tersebut ternyata adalah satu-satunya medal diraih pelumba Malaysia pada kejohanan dua hari itu yang melabuhkan tirai semalam.
PAC 2012 adalah acara pembuka kepada Kejohanan Lumba Basikal Asia 2012 (ACC 2012) yang akan memulakan aksi di Velodrom Cheras bermula hari ini.
"Kami tidak berasa hampa. Ini adalah Kejohanan Basikal Para Asia yang pertama kali diadakan. Ia banyak memberi pengalaman bertanding dan mempersiapkan diri sebelum menyertai sesuatu acara.
"Ternyata pelumba Korea Selatan rata-rata sudah biasa bertanding pada peringkat tertinggi termasuk di peringkat dunia.
"Pada masa yang sama, pelumba kita masih mencari-cari pengalaman bertanding pada peringkat yang lebih kompetitif.
"Namun kami sangat gembira dengan pencapaian kali ini," kata Khairul semalam.
Dalam pada itu, APC 2012 yang julung-julung kalinya diadakan tanpa penyertaan beberapa kuasa besar seperti Jepun dan China, jelas menyaksikan Korea Selatan menyapu bersih 7 emas, 6 perak, 1 gangsa dengan kutipan 14 medal.
Filipina turut melakukan kejutan apabila pelumbanya, Bucay Arthus meraih dua emas jauh mengatasi pesaing dari Korea Selatan, Taiwan dan Malaysia, sambil Iran mengakhiri cabaran PAC 2012 dengan muncul salah satu daripada tiga negara yang mampu meraih emas.
Kesemua enam negara yang menyertai APC 2012 meraih sekurang-kurangnya satu medal termasuk Singapura dan Taiwan yang menyambar gangsa.

Sumber -Kosmo 

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© SukanDMalaya | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO