Veldrom Cheras Dah Tak Relevan?

on Tuesday, February 7, 2012

Skuad-Lumba-Basikal-Negara
AHMAD Shabery (belakang dua dari kanan) bersama pelumba yang menyertai Kejohanan Lumba Basikal Asia (ACC) 2012, di Kuala Lumpur, semalam.
BIARPUN diberi penghormatan oleh Konfederasi Lumba Basikal Asia bagi menganjurkan Kejohanan Lumba Basikal Asia (ACC) 2012, Velodrom Kuala Lumpur di Cheras dianggap ‘ketinggalan zaman’ bagi penganjuran bertaraf antarabangsa seperti itu.
Dengan masalah lopak air akibat permukaan trek yang tidak rata dan ranting serta daun yang berguguran, Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, masalah itu adalah antara sebab pentingnya pembinaan velodrom tertutup disegerakan di negara ini.
“Jika dulu velodrom terbuka dibuat kerana perlumbaan dijalankan pada musim panas, kini tidak lagi apabila perlumbaan dianjurkan pada setiap masa. 

“Kita tidak mahu nama Malaysia buruk jika berlakunya kemalangan kerana kelemahan disebabkan venue yang kita gunakan. Oleh itu, kita merasakan perlu adanya velodrom tertutup bagi pembangunan sukan di negara ini,” katanya selepas merasmikan ACC 2012 di Kuala Lumpur, semalam. 

Shabery berkata, kementeriannya akan berbincang dengan pihak swasta bagi meneruskan usaha pembinaan velodrom di Labu, Negeri Sembilan, selepas perancangan asal itu tidak mendapat kelulusan dalam Rancangan Malaysia Ke-10. 

Sementara itu, Timbalan Presiden Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (MNCF), Datuk Naim Mohamad berkata, persatuan itu akan mengemukakan cadangan kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) supaya tapak Velodrom Kuala Lumpur itu diswastakan bagi membolehkan sebuah velodrom tertutup dibina. 
Mengenai penganjuran kali kelima negara dalam Kejohanan ACC yang bermula dengan acara trek hari ini, Shabery berkata, edisi penganjuran tahun ini menyaksikan bilangan penyertaan terbesar dengan 592 pelumba daripada 27 negara. 

ACC 2012 yang menawarkan mata kelayakan ke Olimpik, turut mencipta sejarah apabila buat pertama kalinya Kejohanan Lumba Basikal Para Asia dianjurkan di Putrajaya. 

# Mana Veldrom Baru? 

Kredit - Berita Harian

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© SukanDMalaya | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO